den čtrnáctý, neděle 22.10.2006

Z nebes až na chodník

Dnes jsem si, trochu nečekaně k místním podmínkám, trochu přispal – vstával jsem až před devátou, kus po Kubovi. Sbalili jsme se a hurááá na check-out, batohy jsme nechali u „tatíka“ a vyrazili…

Trajekt mezi Hirošimou (resp. Miyajima Station) a ostrovem Miyajima, což obnáší tak deset minut jízdy, provozují dvě společnosti hezky paralerně vedle sebe. Příjemné je, že jedna z nich je JR a tak jsme nic neřešili a přesunuli se na ostrov. Tam davy turistů (a všudypřítomných srnek) směřovaly po nábřeží nebo po nákupní turistické třídě, snad jediné místní civilizaci, směrem k O-Torii, té známé bráně utopené v moři náležící k Itsukushima Shrine.

Pohled je to tak profláklý, že se nám ani nechtělo fotit (jako davy kolem) a tak jsme se rovnou vydali dál. O pár nadmořských metrů výše se nachází komplex budov, kde jsme mohli obdivovat parádní dřevěné konstrukce a malby.

Miyajima, Itsukushima Shrine
Slunko pražilo do bílého písku a já si připadal jak na Havaji :))
Dřevěná konstrukce budovy.
Dřevěná podlaha vyhlazená bosými nohami – nebo ponožkami turistů do lesku.
Detail malby.
A ještě jeden zajímavý výjev :)
Krásná pětipodlažní pagoda.

Dále jsme tu nalezli spousty obchodů se suvenýry.

Miyajima, Itsukushima Shrine
Což takhle nějaký drobný suvenýr?
Tihle dva mi připomínají dračí strážce, co jsme viděli v hale s tisíci buddhy. Obdobné, jen mnohem větší jsme viděli v Naře.

Cesta vedla dále směrem nahoru na Mt. Misen, nejvyšší horu ostrova (530 metrů přímo nad mořem). Cesta nahoru zpočátku vedla podél říčky, která dříve při nějakých záplavách smetla vesnici dole, a tak se jí rozhodli upravit. Protože se však jedná o civilizací dosti nezasaženou oblast od dávnověku, všude „primární les“ a divoká zvířata, tak úpravy koryta probíhaly s citem – pod vedením architekta, z místních materiálů, žádné lámání kamenů atd. Na dolním toku to ve výsledku vypadá jek jedna obrovská zahrada s vodopády (a jezírky s velmi přítulnými kapříky). Výše začíná převládat divočina a architekti si už asi dali volno, protože beton je dosti zřejmý.

Miyajima
Přítulní kapříci okusují Jakubovi prsty.
Začátek cesty na horu Misen.
Lze jít po široké cestě, nebo kolem říčky s průzračnou vodou.
Miyajima
Celé je to tu upravené, jako by to byla jedna velká předzahrádka.
Tohle mít za domem…
Krásně divoký les.

Cesta nahoru nejsou nic jiného než kamenné schody… pěkně příkře nahoru. Z dolního parku na vrchol jsme to dali asi za 1,5 hodiny, zpocení jak myši.

Kousek pod vrcholem.

Výhled byl, z hlediska nadmořské výšky, ostrůvků a „pevniny“ kolem zajímavý, ale viditelnost nic moc, nízká byť řídká oblačnost vše rozmazávala…

Výhled. Byl by zajímavější kdbyby bylo na co koukat.

Nahoře na vyhlídkové plošině, nad malými buddhistickými svatyněmi, si snad všichni turisti – kromě nás – rozbalili donesené obědy. Dokonce jsem viděl starší pár, co si suverénně rozbalil vařič a připravoval si čajíček…

Miyajima
Právě dorazivší skupinu turistů se chystá přepadnout stádo srnek.
Kamenitý vrchol, ideální místo na svačinu.
Starší pár „místních“ si vaří čaj.

Všude mraky srnek, při fotografování společné foto vybraly z Jakubova batohu pytel s odpadky :))

Jo, dokázali jsme to :)

Po sestupu (samo jinou cestou, les ještě hezčí, ale zase žádná říčka) jsme koukli na bránu a hle, co vidíme resp. nevidíme… zaúřadoval odliv a brána stála na suchu, kolem mí mraky lidí … tak jsme se k ní šli také podívat. Spousta místních rylo v obnaženém dně, hledali nějaké specifické škeble, co jsem tak pochopil. No a ostatní obdivovali velikost brány. Ono ze břehu, kdy je to ní nějakých sto, dvě stě metrů to člověku nepřišlo, ale brána je obrovská. A krásná.
[Později jsem zjistil, že jde o mušle Asari. Lidé si zaplatí licenci a pak mohou celý den hrabat.]

Miyajima, O-Torii
O-Torii, velká brána. V pozadí předměstí Hirošimy.
Je opravdu veliká. Je hezky vidět, kolik je při přílivu z brány schováno ve vodě.
Impozantní brána, takhle zblízka je opravdu neskutečná.
Miyajima, O-Torii
Pohled směrem ke svatyni. Na místě kde stojím bude za pár hodin několik metrů Tichého oceánu :)
Sběratelé mušlí.
Holínky, hrabičky, košík a jde se hledat. Mušle jsou skryté v písku.
Miyajima, O-Torii
Příliv zahání sběrače i turisty zpátky na břeh.

Protože jsme neměli již nic konkrétního v plánu, tak jsme vyčkali nějaké dvě hodinky na západ slunce a shlédli bránu osvícenou tak, jak to známe z pohledů a propagačních materiálů. Stálo to za to, byl to úplně jiný pohled. A voda už byla zpět, bránou projížděly lodě s noční várkou turistů.

Velké focení nasvícené brány.
Miyajima, O-Torii
Parádní světlo, parádní atmosféra. Na setmění se vyplatí si počkat.

Převzato ze stránek UNESCO: Ostrov Itsukushima byl svatým místem vyznavačů šintoismu odpradávna. První budovy svatyně byly pravděpodobně postaveny v 6. století. Současná svatyně pochází z 13. století. Harmonicky rozmístěné budovy prokazují veliký umělecký cit a technickou úroveň tvůrců. Svatyně vyniká svou formou a barvou mezi mořem a horami, čímž dokonale ilustruje japonský cit pro harmonii, kombinující živou přírodu a lidskou tvořivost.
Odůvodnění zápisu mezi objekty světového kulturního dědictví: Komise rozhodla o zapsání na základě kulturních kritérií… Objekt představuje nejlepší příklad této formy náboženského centra. Staví tradiční architekturu obrovské umělecké a technické hodnoty proti dramatickému přírodnímu pozadí a tvoří tak umělecké dílo nesrovnatelné krásy.
Více viz whc.unesco.org.

Miyažimská brána byla jedna z věcí, kterou jsem hrozně moc v Japonsku chtěl vidět. Trochu mi v rámci těch krás na místě zapadla, ale určitě na ní budu ještě dlouho vzpomínat. Miyajima je místo, které určitě stojí za to navštívit. Navíc její romantická krása úžasně vyčistí hlavu od byť krásné, leč depresivní Hirošimy.

Noc na krku, takže vzhůru pro batohy a nachystat se na noční cestování. Plán byl ušetřit a spát ve vlaku, jako že se z Hirošimy dopravíme co nejdál na východ, někam k Tokyu, pak zase zpátky přes Kyoto a Osaku až do Hakaty a nějakou místní lokálkou to dorazíme. Jenže ouha. Oni to mají moc pěkně vymyšlené, poslední shinkanseny vyjíždí kolem desáté a další jedou až ráno. Lokálky jezdí jen do půlnoci. Noční cestování tedy nehrozí (a vysvětluje to vyšší ceny za noční autobusy). A ke všemu začalo (poprvé od doby co jsme tu) pěkně pršet.

No tak jsme se rovnou svezli do Hakaty (sever Kjushu, jižního ostrova), to bylo na dvě hoďky, cestou jsem ulovil asi hodinu spánku. Pak jsme sedli na lokálku směr Kumamoto a ta nás někdy v půl jedné vyhodila na Arao station, nějakých 25 km od Kumamota, jakože dál se dneska už nejede. Tak jsme se natáhli na lavičkách na autobusové zastávce, pod střechou (pršet sic přestalo, ale…) a zkusili spát. Pár hodin jsem naspal, bylo to okořeněné vlezlou vlhkou zimou, místními taxikáři, komáry, řvoucími kočkami a bezdomovcem, kterému jsme zjevně zalehli oblíbený flek.

bus-station sleeping
Někdy nad ránem: naše dnešní ložnice, autobusová zastávka před JR Arao Station, kdesi na Kyushu. | fotil Fenris
Všechno oblečení na sobě, batoh s fotovýbavou pod hlavou, úzká lavička podemnou. | fotil Fenris